اهالی اسفدن

مطالب سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

اهالی اسفدن

مطالب سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

توافق ایران و روسیه برای تقویت همکاری‌های نظامی

 یک منبع در دفتر «دیمیتری راگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، پس از تحریم‌های جدید آمریکا، روسیه و ایران برای تقویت همکاری‌های نظامی، فنی و تکنولوژیکی توافق کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دیمیتری راگوزین» قرار است امروز شنبه در خصوص تأمین تسلیحات با «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران در تهران دیدار و گفت‌وگو کند.

این منبع روس گفته است: «راگوزین در دیدار با وزیر دفاع ایران درباره مسائل مختلفی از جمله تأمین تسلیحات جدید روسیه برای ایران گفت‌وگو خواهد کرد.»

وی در ادامه تأکید کرده است که این توافق پس از آن صورت گرفته که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه دو کشور اعمال کرده است.

این منبع دیپلماتیک روس ادامه داد، هیأت روس در این سفر در خصوص احتمال امضای قراردادهای جدید کار خواهد کرد.

علاوه براین، انتظار می‌رود، معاون نخست‌وزیر روسیه در این سفر با معاون علوم و فناوری ریاست‌جمهوری ایران نیز دیدار و در خصوص انتقال فناوری‌های پیشرفته به ایران و آموزش متخصصان ایرانی در روسیه گفت‌وگو داشته باشد.

 

جزئیات برگزاری مراسم تحلیف روحانی...

مراسم تحلیف حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ساعت ۱۷ امروز (شنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در مراسم تحلیف علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به ایراد سخن خواهند پرداخت. بعد از آن روحانی با حضور در پشت تریبون و براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرده و سوگندنامه‌ای را امضا می‌کند و در نهایت نیز مراسم بعد از سخنرانی دوازدهمین رییس جمهور به پایان خواهد رسید.

بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه‌ای را امضاء می‌نماید:

«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏ جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏ کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ بر عهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هر گونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏ حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم.»

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور ۱۲۰۰ مهمان شامل ۷۰۰ نفر از مسئولان کشور اعم از روسای قوا، نمایندگان، اعضای شورای نگهبان، مقامات عالیرتبه نظامی و انتظامی، سیاسیون و حدود ۵۰۰ مهمان خارجی در سطح رییس جمهور، رئیس مجلس، معاون رییس جمهور، نخست وزیر و یا معاون نخست وزیر، نایب رئیس مجلس، گروه دوستی و پارلمانیف روسای سازمان‌های بین‌المللی و برخی از نمایندگان مجلس کشورهای خارجی برگزار می‌شود که در مجموع ۱۰۰ هیأت خارجی وارد کشور شده است.

تاکنون هفت رییس جمهور شامل روسای جمهوری کره شمالی، عراق، افغانستان، زیمبابوه، ارمنستان، مولداوی و لستو، ۱۸ رئیس مجلس از بلاروس، کره جنوبی، مالزی، سریلانکا، لبنان، اسپانیا، ماداگاسکار، مالی،‌قبرس، تانزانیا، زنگبار، پاکستان، صربستان، آذربایجان، کامرون، ازبکستان و پالاسور، ۱۲ معاون رییس جمهور، نخست وزیر یا معاون نخست وزیر از غنا، ترکمنستان، کوبا، سوریه، عمان، روسیه، اوکراین، گرجستان و چین وارد کشور شده‌اند.

همچنین ۱۰ نایب رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه، ۳۹ وزیر یا فرستاده ویژه روسای جمهوری کشورهای مختلف، ۱۱ معاون وزیر امور خارجه، ۵ گروه دوستی پارلمانی، ۲ رئیس کمیسیون امنیت ملی، ۹ رئیس سازمان بین‌المللی، دبیرکل سازمان مجالس آسیایی و روسای سابق اوکراین و کومور و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در مراسم تحلیف وارد کشور شدند.

این مراسم توسط ۳۳۸ خبرنگار داخلی و خارجی شامل ۲۱۵ خبرنگار داخلی و ۱۲۳ خبرنگار خارجی پوشش داده می‌شود. مراسمی که به صورت زنده از  شبکه‌های یک و خبر و همچنین رادیوهای فرهنگ، تهران و ایران پخش خواهد شد.

این مراسم از ساعت ۱۷ تا ساعت ۱۹:۳۰ برگزار می‌شود که بعد از آن روسای هیأت‌های در ضیافت شام رییس جمهور شرکت می‌کنند.

 

آمریکا به دنبال مذاکره برای برجام جدید

رضا سراج کارشناس مسایل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

نیویورک تایمز با فاش نمودن این خبر که «آمریکا به متحدانش گفت آماده مذاکره مجدد برای برجام باشند» از تصویب تحریم‌های جامع علیه ایران رمزگشایی کرد.

تحریم‌های جامع، حلقه اول از زنجیره‌ «تحریم، فشار و مذاکره» است. آمریکا درصدد است با تحریم‌های جدید و نقض برجام، این معاهده را به لبه پرتگاه فروپاشی ببرد تا از این طریق، ادراک متحدان خود را برای اجماع و فشار به ایران تنظیم نماید.

در این ارتباط مجله فارین افرز نوشته بود : «با توجه به جنبه‌های نگران کننده‌ای که در برجام وجود دارد، رئیس جمهور آمریکا باید آن را اصلاح کند...بسیج نمودن تعداد زیادی از کشورها برای حمایت از تغییرات در برجام، این مساله را ممکن خواهد ساخت.»

آمریکایی‌ها قصد دارند در ارایه مجدد برجام، امکان حق غنی‌سازی ایران در برجام را لغو و موضوعات جدیدی همچون؛ موشک‌های بالستیک، عدم حمایت از محور مقاومت، نقض حقوق بشر در ایران و...را به متن جدید برجام منتقل نمایند.

مقامات واشنگتن، به موازات تلاش جهت اجماع متحدان و انتقال فشار به تهران برای پذیرش مذاکره مجدد، بر روی اشتباه محاسباتی مجدد در درون ایران و استقبال از طرح مذاکره دوباره نیز حساب باز کرده‌اند.

در حقیقت مبنای تصویب تحریم‌های جامع علیه ایران و فعال سازی زنجیره‌ «تحریم، فشار و مذاکره» بر اساس ارزیابی راهبردی از وابستگی دولت روحانی به برجام و عدم واکنش به نقض مکرر آن است.

بنابراین باید مطالبه پاسخ متقابل به نقض برجام را با جدیت پی‌گیری نمود. بی‌عملی ممکن است غربگرایان را وارد زنجیره مورد نظر آمریکا کند.

کره شمالی اقدام به پرتاب یک موشک کرد/ احتمال سقوط موشک کره شمالی در ژاپن

رویترز مدعی شده است که کره شمالی اقدام به پرتاب یک موشک کرده است. هنوز جزئیاتی از این پرتاب اعلام نشده است.

برخی منابع محلی در ژاپن معتقد هستند که کره شمالی یک موشک پرتاب کرده که در منطقه اقتصادی ژاپن فرود آمده است.

پیام توئیتری ظریف به دولتمردان آمریکا

محمدجواد ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: 'درباره هر کلمه برجام با دقت مذاکره شده است. ایران موشک هایی تولید نمی کند که 'برای توانایی حمل سلاح هسته ای طراحی شده باشند'.

وی افزود: ایران سلاح هسته ای تولید نمی کند و نخواهد کرد بنابراین اصولا نمی تواند چیزی تولید کند که برای حمل آنها (سلاح هسته ای) طراحی شده باشد.
«هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد پرتاب ماهواره بر «سیمرغ» ناقض روح برجام است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نوئرت در کنفرانسی خبری گفت: ما این را ادامه توسعه موشک های بالستیک می دانیم.
وی افزود: ما معتقدیم که آنچه شبانه و در بامداد رخ داد نقض روح برجام است.
اسپوتنیک نیز به نقل از 'هیتر نوئرت' نوشت: ما این اقدام را ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می دانیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد: ما بسیار نگران حمایت ایران از تروریسم هستیم. ما این را اقدامی تحریک آمیز می دانیم