اهالی اسفدن

مطالب سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

اهالی اسفدن

مطالب سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

حمله هوایی به کاروان البغدادی در موصل/هلاکت شماری از سران داعش

به گزارش نامه نیوز به نقل از السومریه نیوز، کاروان ابو بکر البغدادی سرکرده و گروهی از سرکردگان داعش در منطقه الغابات در موصل مورد حمله قرار گرفت.

بر اساس این گزارش در این حمله شمار زیادی از سرکردگان داعش کشته شدند؛ ولی  اخبار حاکی از آن است که البغدادی از این حمله جان سالم به در برده است.

یک منبع محلی در استان نینوا، اعلام کرد که در این حمله  ابو موسی المغربی فرمانده گروهک معروف به «جیش العسره» و تعدادی از همراهانش کشته شده‌اند.

در این حمله همچنین 5 خودروی زرهی به صورت کامل نابود شدند.

عملیات آزادسازی موصل صبح امروز دوشنبه با دستور حیدرالعبادی نخست وزیر عراق آغاز شد.

این زن ایرانی در کنار اوباما و هیلاری چه می‌کند؟

انتشار تصاویری از یک زن ایرانی در کنار اوباما و هیلاری کلینتون در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرده است.  

 

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، «لیلی صرافان» پس از سال‌ها اقامت در آمریکا به همراه جمع قابل توجهی از ایرانیان چندتابعیتی به کشور بازگشت و بدون کوچک‌ترین مشکل امنیتی به عنوان مربی داوطلب کارآفرینی در 2 مجموعه شتابدهنده «تک» و «آواتک» مشغول به کار شد. او از اعضای هیأت مدیره مجموعه ضدامنیتی نایاک وابسته به وزارت خارجه آمریکاست که برای تحقق هدف بزرگ «سازش ایران، آمریکا و اسرائیل» تلاش می‌کنند.

 

صرافان همچنین همکار بنیاد کلینتون و از اعضای کمپین انتخاباتی «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به شمار می‌رود.

 

او همکاری نزدیکی با «چتم هاوس» انگلیس و انجمن جهانی راهبری زنان دارد که اخیرا چند نفر از اعضای مرکز ایرانی وابسته به آن به نام «کفشدوزک» به اتهام فعالیت ضدامنیتی دستگیر شدند!
 

صرافان به جز «نایاک» با سایر گروه‌های ایرانی - آمریکایی نزدیک به لابی صهیونیستی «جی استریت» از جمله «پایا» متعلق به «حمید بیگلری» نیز همکاری دارد و سخنران کنفرانس راهبری 2015 آن بوده است.

 

به تازگی تصاویری از او در کنار اوباما و هیلاری کلینتون منتشر شده که سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرده است.

 

 

 

 

عربستان کشورهای عربی را هم پایین کشید

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طی ساعات گذشته، بزرگ ترین بانک عربستان که سهام آن به صورت عمومی در بورس این کشور داد و ستد می‌شود، از کاهش بیش از انتظار درآمد خود  خبر داد.

 

در پی این گزارش نام این بانک نیز به فهرست بلند بالای شرکت های سعودی که کاهش بیش از انتظار درآمد را طی ماه های اخیر تجربه کرده اند اضافه شد.

 

با انتشار عمومی ناکامی درآمدی این بانک شاخص بازار بورس عربستان نزولی شد و این شاخص بورسهای دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را نیز نزولی کرد.

 

تا ساعت 13 شاخص تداول بورس عربستان نسبت به روز گذشته 1.3 درصد کاهش یافت.

 

بانک ملی بازرگانی عربستان در گزارش خود آورده است که در سه ماهه سوم سال جاری 522 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که حدود 35 درصد معادل 360 میلیون دلار پایین تر از میزان پیش بینی شده قبلی از سوی تحلیلگران بازار بوده است.

 

در ادامه این روند شاخص GCC200 شامل بزرگترین و نقد شونده ترین سهام های کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز افت 0.6 درصدی را تجربه کرد.

 

به نظر می رسد شاخص BGCC در آستانه نزول برای دومین سال از زمان تأسیس خود قرار گرفته است چرا که کاهش قیمت نفت در بازار جهانی به کاهش بودجه و هزینه کرد دولت های عربی منجر شده و درآمد شرکت ها را کاهش داده است.

 

از میان هفت بانک سعودی که گزارش درآمدی خود برای سه ماهه سوم سال جاری را منتشر کرده اند تنها یک بانک از افزایش درآمد خود خبر داده است.

 

به گفته محمد الحج، کارشناس موسسه  EFG-Hermes امارات، به نظر می رسد در حال حاضر سرمایه‌گذاران در بورسهای عربی چشم به شرکت های بزرگ دوخته اند تا نسبت به اقدامات آینده خود تصمیم گیری کنند.

کمر عربستان شکست

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بلومبرگ گزارش داد با کاهش درآمد شرکت‌ها و کاهش نقدینگی در عربستان، بانک های سعودی که با فشار کمبود منابع مواجه هستند، یکی پس از دیگری هزینه دریافت وام و تسهیلات را افزایش می دهند.

 

در روز گذشته، نرخ سود تسهیلات بانک های سعودی بیشترین افزایش خود را از ماه آگوست تا کنون تجربه کرد.

 

بانک های سعودی از یک سو به دلیل کاهش درآمد در سه ماهه سوم سال جاری و از سوی دیگر به دلیل کمبود نقدینگی دست به افزایش سود خود می زنند.

 

اخیرا آمار درآمد بانک های سعودی در سه ماهه سوم سال جاری منتشر شده است که از 7 بانک بزرگ سعودی که آمار خود را منتشر کرده اند تنها یک بانک از افزایش درآمد خبر داده است.

 

بانک مرکزی عربستان در تلاش است تا با تسهیل شرایط دریافت وام و تزریق نقدینگی به بازار پولی این کشور، شرایط را تا حدودی آرام کند اما به نظر می رسد دولت عربستان باید بیش از این برای بهبود شرایط در این کشور اقدام کند.

 

در آخرین اقدام دولت سعودی، بانک مرکزی این کشور حدود 20 میلیارد ریال سعودی معادل 5.3 میلیارد دلار به بازار پولی این کشور تزریق کرده است.

 

جان اسفاکیاناکیس، مدیر بخش تحقیقات اقتصادی بنیاد تحقیقاتی خلیج در ریاض، معتقد است که نرخ سود تسهیلات بانکی تنها با یک تزریق 5 میلیارد دلاری در این کشور کاهش نمی یابد.

 

وی تأکید کرد تزریق 5 میلیارد دلار اقدام خوبی بود اما با توجه به حجم دارایی های بانک های سعودی، چندین مورد از این اقدامات برای کاهش نرخ سود در این کشور نیاز است.

 

هم اکنون موسسات مالی در عربستان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان با عواقب کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از سال 2014 به بعد در این کشور روبرو هستند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

از سوی دیگر فشارهای دولتی برای افزایش وام دهی از سوی بانک‌های این کشور با هدف کاهش عواقب افزایش کسری بودجه، حجم سپرده‌ های این بانک ها را به شدت کاهش داده است.

 

عربستان سال گذشته بیشترین میزان کسری بودجه خود از سال 1991 تا کنون را با رقم نزدیک به 100 میلیارد دلار تجربه کرد و این کشور هم اکنون بالاترین میزان کسری بودجه را در میان کشورهای عضو گروه 20 دارد.