اهالی اسفدن

مطالب سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

اهالی اسفدن

مطالب سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

نجات 6 مهاجر ایرانی در دریا توسط فرانسه

بنا بر اعلام مقامات دریایی فرانسه، نیروهای این کشور شش مهاجر ایرانی را که قایق آنها در کانال مانش دچار سانحه شده بود و قصد عزیمت به انگلیس را داشتند، نجات دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات دریایی فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کردند که عملیات نجات به دلیل وجود مه غلیظ بیش از دو ساعت طول کشید.

قایق این شش مهاجر ایرانی که از گرمازدگی رنج می‌بردند در نزدیکی خلیج کالاییس پیدا شد و پس از عملیات نجات به پلیس مرزی تحول داده شد.

مقامات دریایی فرانسه در بیانیه خود نسبت به انجام سفرهای دریایی قاچاقی به دلیل ریسک و خطر بالای آن و وجود مه غلیظ هشدار داد.

چرا ترکیه و آمریکا در حادثه سن پترزبورگ متهم هستند؟

دست کم به ۴ دلیل جنایت دیروز در متروی شهر سن پترزبورگ از سوی جریان ضدمقاومت با محوریت آمریکا و ترکیه طراحی و با هدف هشدار به روسیه و فشار بر این کشور برای عقب نشینی از سوریه انجام گرفته است.

ـ محمد قادری: انفجار تروریستی روز گذشته در متروی سن پترزبورگ، طی دیشب و امروز موضوع بسیاری از اخبار و تحلیل های حوزه اخبار منطقه ای و بین المللی قرار گرفت و از این رهگذر گمانه زنی های بسیاری طرح بحث شد.

یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این باره، عامل تروریستی و حامیان او هستند که رسانه ها و کارشناسان را بر آن داشت تا هر یک از زاویه ای در این باره قلم بزنند.

روز گذشته و در یکی از این تحلیل ها به احتمال طراحی این اتفاق تروریستی از سوی آمریکاییها با توجه به موضع گیری اخیر «نیکی هیلی» در قبال نفوذ ایران و روسیه در منطقه و لزوم جلوگیری از آن پرداخته شد، تحلیلی که امروز با موضع گیری «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه مواجه شد و آن را بدبینانه خواند!

امروز اما؛ جنجال رسانه ای جریان معارضه در سوریه با محوریت استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی که با پشتیبانی رسانه ای غربی ها انجام شد و حتی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به موضع گیری علیه «بشار اسد» واداشت، سر نخ دیگری به دست داد که نشان می دهد بر خلاف نظر آقای لاوروف، اتفاقا موفقیت های جبهه مقاومت در سوریه که روسیه نیز در آن مشارکت دارد، می تواند محرک و علت بروز این حادثه تروریستی بوده باشد.

محتوای گفتگوی تلفنی امروز «رجب طیب اردوغان» با «ولادیمیر پوتین» در پس جنجال رسانه ای مذکور، در کنار چند مسئله دیگر از جمله حمایت شدید روسها از کردها در جریان عملیات سپر فرات ترکیه در سوریه، به روشنی بیانگر آن است که محور ضد مقاومت که هم در عرصه میدانی و هم در عرصه سیاسی به دلیل موفقیت های پی در پی محور مقاومت در موضع ضعف قرار گرفته، در پی نشان دادن ضربه شست به روسیه بوده است.

این در حالی است که جنجال استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی مبتنی بر خبری دروغ بوده و انتشار گاز سمی در آن منطقه به دلیل انفجار مخازن گازهای سمی متعلق به تروریست های تحت حمایت ترکیه و آمریکا بوده است، چنانچه منبع نظامی سوریه نیز بر آن تاکید کرده  و ارتش روسیه نیز از اساس حمله به ادلب را تکذیب کرده است.

به بیان بهتر؛ شاید بتوان اینگونه گمانه زنی کرد که دست کم به چهار دلیل زیر،  جنایت دیروز در متروی شهر سن پترزبورگ از سوی جریان ضد مقاومت با محوریت آمریکا و ترکیه طراحی و با هدف هشدار به روسیه و فشار بر این کشور برای عقب نشینی از سوریه انجام گرفته است.    

اول ـ موضع گیری علنی نیکی هیلی نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر لزوم فشار بر روسیه برای عقب نشینی از سوریه.

دوم ـ جنگ روانی و جنجال رسانه ای امروز محور ضد مقاومت علیه دولت اسد و روسیه مبنی بر استفاده ارتش این کشور از سلاح شیمیایی به عنوان پیوست عملیات دیروز.

سوم ـ تماس تلفنی امروز اردوغان با پوتین با فحوای هشدار در به خطر افتادن مذاکرات آتش بس در آستانه به بهانه استفاده روسها و ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه معارضین با این پس زمینه که دولت ترکیه در ماجرای حمایت روسها از کردها در عملیات سپر فرات به شدت عصبانی هستند.

چهارم ـ اینکه عامل شناسایی شده حادثه تروریستی سن پترزبورگ از عناصر نزدیک به مسلحین مورد حمایت ترکیه است.    

برنامه ریزی ترامپ برای آینده عراق

در۱۴ سال پیش در همین زمانها بود که «جورج بوش» رئیس جمهوری پیشین آمریکا فرمان حمله به عراق را به بهانه تسلیحات کشتار جمعی صادر کرد. در عرض چند هفته ارتش ایالات متحده توانست نیروهای عراقی را در هم بشکند و «صدام حسین» را سرنگون سازد. از آن زمان تاکنون سیاست های آمریکا در عراق نوسان های زیادی داشت اما در نهایت چند سال قبل آمریکا نیروهای رزمی خود را از عراق خارج کرد و تنها نیروهای مستشاری، دیپلماتیک، شرکت های پیمانکار و هیات های اقتصادی را در عراق نگاه داشت. 

چند روز قبل «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن رفت و دوطرف در زمینه مسایل مورد علاقه گفت وگو کردند. پشیمانی از خروج از عراق و مقابله با داعش در کنار افزایش حمایت های آمریکا از عراق مهمترین محورهای گفت وگوی مقام های دو طرف بود.

**ترامپ: نباید عراق را ترک می کردیم
یکی از مهمترین اظهارنظرهای ترامپ پشیمانی از ترک عراق بود. به نوشته تارنمای روزنامه «واشنگتن پست» دونالد ترامپ در دیدار با نخست وزیر عراق خروج آمریکا از این کشور را اشتباهی بزرگ دانست که در دوره باراک اوباما رقم خورد. وی در سخنان خود تاکید کرد: ما هر گز و هیچ وقت نباید آنجا را ترک می کردیم.
تارنمای روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با بیان اینکه سفر نخست وزیر عراق به آمریکا در سالگرد حمله آمریکا به این کشور صورت گرفت نوشت: ترامپ بر ادامه حضور آمریکا در عراق تاکید و از پیشینیانش در کاخ سفید انتقاد کرد . وی به این دلیل آن ها را مورد سرزنش قرار داد که نتوانستند مذاکره و توافقی را با دولت عراق به سرانجام برساندند که ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق را باعث شود.
به نوشته این گزارش، براساس توافقی که در سال ۲۰۰۸ دولت آمریکا (به ریاست جمهوری جورج بوش) با بغداد امضا کرد از سال ۲۰۱۱ نیروهای زمینی آمریکا از عراق خارج شدند . 
ترامپ تصریح کرد: ما نمی بایست عراق را ترک می کردیم. با رفتن آمریکا خلائی در عراق ایجاد شد.
رئیس جمهوری آمریکا در این دیدار بر حمایت از عراق در جنگ با داعش تاکید کرد. وی که در دوره رقابت های انتتخاباتی سیاست های رقیب (هیلاری کلینتون) مناسبات با عراق را مورد انتقاد قرار داده بود اکنون متعهد شده است که به دولت این کشور کمک کند. 
ترامپ به نخست وزیر عراق قول داد اقدام مناسبی را برای عراق انجام دهد و العبادی نیز در پاسخ از اظهارات مقام های جدید آمریکا در مورد گسترش پشتیبانی ها ابراز خوشحالی کرد.

**برنامه های آمریکا برای آینده
ترامپ در زمینه افزایش همکاری ها در آینده و حتی حضور پرقدرت تر کاخ سفید در کنار دولت عراق سخنانی گفت. آمریکا با تمرکز بر ضرورت مقابله با داعش به این کشور وعده کمک داد. 
گزارش نیویورک تایمز در ارزیابی نتایج دیدار ترامپ و العبادی در واشنگتن نوشت تحلیلگران اما در مورد نوع حمایت ها از دولت عراق چیزی بیان نکردند. حتی مقام های دوطرف نیز در زمینه این کمک ها به ویژه پشتیبانی های مالی آمریکا و جامعه بین المللی از عراق برای بازسازی شهرهای عراق که در خلال منازعه های اخیر ویران شده اند سخنی به میان نیاوردند. آمریکا حتی در زمینه نقش نیروهای آمریکایی در موصل پس از آزادی این شهر هم وعده ای نداد. 
این روزنامه آمریکایی عنوان کرد کارشناسان تاکید می کنند نیروها و سربازان عراقی به آموزش های بیشتری از سوی آمریکایی ها به ویژه تربیت نیروهای ویژه و کماندو نیاز دارند. نقش این نیروها پس از شکست داعش و آزادی موصل (دومین شهر بزرگ عراق) برجسته تر است زیرا ممکن است هر یک از افراد داعش که جان سالم به در ببرند خود به عامل تروریستی خطرناکی تبدیل می شوند. 
«جیمز جفری» سفیر پیشین آمریکا در بغداد بر این باور است با توجه به مشکلات و خرابی هایی که داعش در عراق ایجاد کرده است این پرسش پیش می آید آمریکا چگونه می تواند در بازسازی و ثبات عراق نقش داشته باشد. 
وی تاکید می کند باید توجه داشت چه اصلاحات سیاسی در عراق مورد نیاز است تا این اطمینان حاصل شود در آینده در این کشور گروه های نظامی دیگری فعال نمی شوند. هدف آمریکا در کوتاه مدت باید همکاری با دولت این کشور در مقابله با داعش باشد.
علاوه بر این چندی قبل برخی سناتورها در نامه ای به ترامپ عنوان داشتند که چالش ها در عراق پس از شکست داعش حل و فصل نمی شود. آن ها اعتقاد دارند: ایجاد ثبات در عراق نیازمند افزایش سهم سنی ها در قدرت و حل چالش مربوط به کردها است. اگر العبادی این خطوط ترسیم شده را دنبال کند می تواند از حمایت آمریکا بهره مند شود. 
تارنمای ای.بی.سی نیز عنوان کرد ترامپ خواستار تسریع و افزایش حمایت ها از عراق در جنگ با داعش است. العبادی گفت مطمئن است آمریکا طرحی را برای مقابله با داعش دارد اما وی از این طرح اطلاعات کافی ندارد.
ترامپ به نخست وزیر عراق گفت: از تلاش نیروهای عراقی در جنگ با داعش آگاه است. هدف اصلی ما خلاصی از دست داعش است و اکنون در این مسیر قرار داریم این اتفاق خواهد افتاد.
تارنمای روزنامه واشنگتن پست در گزارش تحلیلی دیگر با بیان اینکه ترامپ وارث جنگ های پیشن آمریکا در عراق است در زمینه خط مشی های رئیس جمهوری آمریکا در این کشور نوشت: در چهاردهمین سالگرد حمله آمریکا به عراق، حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور به واشنگتن رفت تا با ترامپ دیدار کند.
این تحلیل در مورد دوره پس از مهار موصل به وسیله نیروهای عراقی آورده است: آمریکا باید به دولت شیعه کمک کند تا کنترل خود را بر این منطقه در شمال عراق تحکیم کند. آمریکا با این کار مانع از جدایی این بخش از عراق و نفوذ کشورهای دیگر همچون ترکیه و ایران می شود.
براساس این تحلیل تاکنون خط مشی های ترامپ در مورد عراق متناقض و نامشخص بوده است. از یک سو وی از اشغال عراق انتقاد کرد و از طرف دیگر خواستار اقدام های رادیکال در خاورمیانه و تحکیم حضور آمریکا در عراق است. وی تاکید دارد که در جنگ با داعش به دولت عراق کمک کند و همزمان کنترل نفت این کشور را نیز در اختیار بگیرد. ترامپ حتی آشکارا اعلام کرد که نباید از عراق می رفتیم. 
با اینکه هنوز سیاست های ترامپ در مورد عراق به طور کامل آشکار نشده است اما شواهد نشان دهنده آن است که وی خط مشی هایی متفاوت با باراک اوباما را در عراق دنبال خواهد کرد. همزمان که ترامپ از سیاست های باراک اوباما در مورد چالش های برجا مانده در عراق انتقاد می کند خط مشی های وی هم دردسر ساز می شوند. ترامپ گفته بود: ما برنامه دیگری را برای اشغال عراق درنظر داریم این امر با هدف نفت صورت می گیرد.

«سرلشکر سلیمانی» قوی ترین مامور مخفی خاورمیانه...

تا اواخر دهه ۸۰ شمسی، کمتر سیاست مدار و نظامی غربی بود که نام« قاسم سلیمانی» را شنیده باشد، اما با آغاز جنگ در «سوریه»، طولانی شدن آن و خصوصاً منازعات«عراق»، شهرت این فرمانده ۵۷ ساله را عالم گیر کرد.
سرلشکر سلیمانی
حالا غربی ها، با کابوسی متفاوت از خیال پردازی های هالیوودی مواجه بودند که هم مورد نفرت شان بود و هم چاره ای جز تحسینش نداشتند.«جان مگوایر» افسر سابق سازمان سیا در عراق می گوید:«او قوی ترین مأمور مخفی در خاورمیانه است…. و هیچ کس او را نمی شناسد.»

اما ما، حاج قاسم را می شناسیم. او همرزم خاکی و بی ادعای«حاج همت»، «مهدی باکری» و «علی هاشمی» است. سردارانی که در اذهان مردم ایران، خلق و خوی شان، تنه به تنه فرشتگان می زند و در مرز اسطورگی قرار دارند. سردارانی که در حافظه تاریخی ملت مسلمان ایران، نام شان با «جهاد اکبر» بیشتر از« جهاد اصغر» پیوند خورده است.

«حاج قاسم» برای ایرانیان، از همان زمره و یادگار همان جان های تابناک به شمار می رود و به همین دلیل، طی چند سال گذشته، به شخصیتی ملی تبدیل شده است. غربی ها، خصوصاً یانکی ها، درست همین چهره«حاج قاسم» را نمی شناسند و از همین رو،‌ فرزند کویر برای شان مرموز و رعب انگیز است.

برای کابوی های آمریکایی، مصداق فرمانده نظامی، یا «ژنرال رومل» است یا «ژنرال آیزنهاور». این دو به لحاظ الگوهای نظامی تفاوت زیادی با هم ندارند، به جز آن که جبهه یشان متفاوت است. اما«قاسم سلیمانی» با نبوغ نظامی حیرت انگیزش، زمانی که دست به سوی آسمان بلند می کند و به نماز می ایستد، از تمامی ژنرال های شناخته شده تاریخ نظامی گری مدرن،‌ متمایز می شود. در منطق کابوی ها، او هیچ تعریفی ندارد. انگار که از دنیایی دیگر آمده است.
او وحشت محض و یک کابوس است. باید «بتمن» و «سوپر من» و «اسپایدرمن» به جنگش بروند. آنها هم که اوهامی بیش نیستند. و اینجا است که آینده تاریخ،‌به گونه ای متفاوت از تمامی محاسبات، ورق می خورد. آینده ای که بندگی و نماز، اصلی ترین استراتژی نظامی اش خواهد بود. البته هستند بسیاری که این جملات را شعاری و تبلیغاتی خواهند دانست، اما چه باک؟ بگذار هر چه می خواهند بگویند و ببافند. تا اینجای کار، این سردار نمازخوان ما بوده است که پوزه شیطان را با همة ناوگان و شکوه آهنینش، به خاک مالیده.